Johanna av Stockholm – en seglande Roslagsskuta

Till startsidan               Om att chartra Johanna           Bokade seglingar

Johanna av Stockholm är en Sandkil, en av de mindre typerna av vedskutor som till efter andra världskriget seglade in brasved och förnödenheter till Stockholm. Den äldre generationen minns skutorna som lade till för fulla segel längs kajerna, och på äldre fotografier från till exempel Strandvägen ser man dem ligga tätt.

Skutorna seglade och fraktade till dess att de var färdiga att huggas upp. Båtmästarna byggde inte efter ritningar, så när den sista vedskutan var upphuggen trodde man länge att denna del av Stockholms och skärgårdens historia var raderad. Men på 1970-talet hittade båtbyggare Börje Andersson en liten modell av en Sandkil i Roslagskulla kyrka och blev inspirerad. Fem Sandkilar byggde han och hustrun Margit Andersson på 1970-talet. Han byggde också vedjakten Sofia Linnéa (storasystern till Johanna), Helga Holm (Helgeandsskeppet vid riksdagshuset) och ett antal andra härliga roslagsbåtar.  I slutet på 1980-talet hittades Helmi, en då mycket medfaren Sandkil som visade sig vara en av 1800-talsskutorna. Sedan dess har hon byggts om och renoverats och förvaltas sedan 1990-talets slut av Sjöhistoriska muséet.


Johanna i hemmahamn.

Tre av Börjes Sandkilar finns kvar i landet, en är uppbrunnen och en finns i Holland. Johanna, byggd 1974, är den som seglat mest på Östersjön; som scoutbåt, familjebåt, bostad och skolskepp. 1989 blev jag lycklig ägare till henne, och 1991 seglade vi som första svenskflaggade båt sedan andra världskriget genom estniska vatten och skärgårdar som under Sovjettiden varit stängda för utländska besökare. Sedan dess har många vänner och deras vänner seglat med längs kusterna, genom Göta Kanal till danska farvatten, och seglat med på kurser och sjösäkerhetsövningar.

Under tre år har vi  byggt en ny förkajuta och en helt ny inredning i skeppsbyssan för att kunna ta emot skutsugna gäster till bords och till kojs. Inredningen är gjord i enkel allmogestil i de klassiska nordiska träslagen. Alla skutans ytor har skrapats, oljats, tjärats, fernissats, dukats eller målats med stor omsorg. Skrovets utsida har tjäroljats 65 gånger och otaliga liter linolja har strukits in från insidan. Johanna kommer att vara helt veduppvärmd med vedspis och vedkamin på klassiskt manér, och gästerna kommer att kunna njuta i oljelampors sken liksom kunna konferera och läsa med en och annan ellampa. Segel liksom motor är nyrenoverade. Marschfart för motor är 7 knop, och för segel är hon en relativt snabbseglande skuta i både lätt och frisk vind. Ombyggnaden har skett med hjälp av båtbyggare Björn Melander från Skurusundet.


Med skeppare Cilla Lundström vid rodret gör vi turer i Stockholms skärgård. 12 personer kan vara med på en dagstur och 8 gäster  kan övernatta ombord. Vi gör strandhugg på natursköna öar och besöker öbor. Kontakta oss för program!

Löa 13,95 m
Bredd 3,85 m
Djup 1,40 m
Vikt 9 ton
Segel 53 kvm stor, 17 kvm fock, 8 kvm stormfock
Motor Ford diesel 4 cyl, 70 Hk
Marschfart för motor 7 knop, 6 knop med last
Tillbaka till hemsidan

Johannas storasyster Sofia Linnea
Johannas äldre men renoverade syster Helmi